Kort om Michael Wahlgren

Michael Wahlgren

Michael Wahlgren har skrivit boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth. Michael är utbildad civilekonom och har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt att jobba med Internet där de senaste 10 åren har gått i sökmotoroptimeringens tecken. Karriären har gått från Avanza och Bwin till att 2007 starta upp SEO-byrån Pineberry där han jobbade som VD under bolagets första nio år. Han jobbar kvar på Pineberry, numera med ett helhjärtat fokus på att sprida kunskap om branschen och Pineberry. Michael skriver regelbundet om SEO på bloggen Sökmotorkonsult.se samt leder populära Sökpodden.

 

5 snabba frågor till Michael

1. Varför blev det en bok om sökmotoroptimering?

– Jag har alltid velat skriva en bok. Från början såg jag nog framför mig en kriminalroman snarare än en bok om SEO. Jag och Magnus började prata om att det saknades en bra bok på svenska om sökmotoroptimering för något år sedan och på den vägen är det. Om jag skriver en till bok blir det kanske en kriminalroman i SEO-miljö…

2. Vad är er tanke med boken?

– Det finns många som skriver bra om sökmotoroptimering på bloggar och i olika forum på nätet. Men att lära sig SEO på det sättet tar tid och kan vara svårt. Tanken med boken är att du på en kväll ska kunna lära dig sökmotoroptimering på ett enklare sätt – även om det kanske tar lite längre tid än en kväll att bemästra det fullt ut.

3. Vilka egenskaper behövs för att bli duktig på sökmotoroptimering?

– Nyfikenhet, analytisk förmåga och tålamod. Du måste tycka det är roligt och vilja testa saker, sedan måste du kunna tolka och förstå vad som händer. Sist men inte minst gäller det att inte ha för bråttom, då slutar det aldrig bra.

4. Vad är det första du gör när du öppnar datorn på morgonen?

– Jag kollar hur våra kunders positioner på Google ändrat sig under natten. Feedback på en daglig basis är en av de stora tjusningarna med sökmotoroptimering.

5. Hur smakar en Pineberry?

– När vi startade Pineberry fanns det inget bär som hette så. Då bäret är en korsning mellan jordgubbe och ananas får man höga förväntningar, men jag måste nog säga att det är mer drag i företaget Pineberry än i själva bäret. Sedan förra året odlas det pineberrys på mitt lantställe med skörd till sommaren och jag hoppas på mer smak där.

 

Om Pineberry

Pineberry är idag en av Sveriges främsta SEO-byråer med fokus på både sökmotoroptimering, AdWords och annonsering på Facebook. Sedan starten 2007 har Pineberry hjälpt hundratals kunder att öka sin synlighet i sökmotorerna. Bolaget som har kontor i Stockholm har idag fler än 300 kunder, är 50 anställda och blev utsedd till DI Gasell 2012 och 2013 samt till Superföretag av Veckans Affärer 2015.

Läs mer på Pineberry.com.